Bij dryneedling gaat de fysiotherapeut op zoek naar mogelijke triggerpoints. Dit zijn verhardingen in een spier – ook wel knopen genoemd - die lokaal pijn kunnen veroorzaken, maar ook uitstralingspijn op een ander gebied. Naast pijn kan een triggerpoint ook zorgen voor bewegingsbeperkingen, stijfheid en verminderde kracht en coördinatie.

Op de plek van een triggerpoint wordt een dun naaldje ingebracht, er wordt geen vloeistof in gespoten. Als reactie kan de spier kort aanspannen, dit kan tijdelijk een krampend gevoel geven. Als gevolg van deze aanspanning ontspant een spier voor langere tijd.

Triggerpoints kunnen zich verder uiten in

• Bewegingsbeperking in de bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn-ontwijkingsgedrag: u gaat anders bewegen

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan

• Acuut: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeval
  • Chronisch: bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting bijvoorbeeld door gebruik van de computer
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld na gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie

Behandelprogramma naast dry needling
Dry needling is altijd een onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling, niet een behandeling op zich. Naast de dryneedling zal de behandeling ook altijd bestaan uit oefentherapie om te voorkomen dat de triggerpoints opnieuw optreden.

Aantal behandelingen
Het aantal behandelingen is afhankelijk van het type klacht. U kunt uitgaan van minimaal twee tot maximaal rond de 6 behandelingen.

Kosten
Dry needling valt onder fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, wordt deze behandeling daar uit vergoed.